home سمساری راهنمای خرید فرش دست بافت

راهنمای خرید فرش دست بافت

فرش دستباف

اصیل ایرانی بر خلاف فرش ماشینی هرچه بیشتر پا بخورد ارزش زیادتری پیدا می‌کند. بنابران اگر میخواهید قالی دستباف بخرید می بایست نکات مهم در خرید فرش دستباف را مطلع شوید.

فرش دستبافت ایرانی از قدیم جایگاه ویژه ای در دنیا داشته و به نوعی نماد هنر کشور ایران می باشد. علاقه مندان و کلکسیون داران سراسر دنیا اذعان دارن که بهترین قالی های دستبافت جهان متعلق به ایران می باشد.

تقریبیا حدود یک سوم از فرش های دستبافت دنیا در ایران بافته می شود و جالب است بدانید که بافت 40 درصد از فرش های دستی در استان آذربایجان انجام می گیرد.

راهنمای خرید فرش دست بافت

چرا فرش دستباف برای خرید بهتر است؟

فرش و قالی دستباف اصیل تبریز، کاشان یا قم بر اثر پا خوردن، نور و شست‌وشو زیباتر می‌شود و هرگز زیبایی خود را از دست نمی‌دهد. اگر الیاف فرش با استفاده از مواد طبیعی رنگ شده باشد، هر چقدر فرش زیادتر پا بخورد و بماند، ارزش مالی و هنری زیادتری پیدا می‌کند.

در بافت فرش دستباف از الیاف طبیعی استفاده می‌شود و به همین علت در تابستان خنک و در زمستان گرم می باشد. ولی فرش ماشینی به خاطر مواد پلاستیکی این ویژگی را ندارد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت قالی دستبافت کدام است؟

قیمت یک فرش یا قالیچه به مواردی مثل ابعاد، نقشه، رنگ، جنس نخ و میزان ریزبافی آن بستگی دارد. همچنین  قالی های ابریشمی ریز باف با رج بالا و ابعاد بزرگ بسیار ارزشمندند و از پرهزینه ترین فرش های جهان حساب می شوند.

انواع جنس فرش دستباف

  1. فرش دستباف پشمی
  2. فرش دستباف تمام ابریشم
  3. فرش دستباف گل ابریشم
  4. فرش دستباف کف ابریشم
  5. فرش دستباف سوف

انتخاب فرش دست بافت بر اساس سلیقه

اگر قصد دارید خانه‌تان با فرش‌های ساده تزئین گردد و فضای آرامش‌بخشی را در خانه به‌وجود آورید قالی‌های کویری کرمان و اردکان را انتخاب کنید. زمینه این قالی‌ها همانند طبیعت کویر شامل رنگ‌های شتری، خاکستری و کرم است. طرح‌های «کف ساده» قالی‌ای که زمینه اطراف لچک و ترنج آن خالی از هر نوع نقشی است، «محرمات»، «راه راه» و «قاب قرآنی» از همین نوع هستند.

اگر طرح‌های مدرن را میپسندید که به مبل اسپرت‌تان بخورد، یکی از طرح‌های هندسی «خشتی»، «قاب‌قابی»، «میناخانی»، «بته جقه» اصفهان، کاشان یا اراک را تهیه کنید.

اگر به دنبال قالی‌های خیلی ارزان می گردید می‌توانید طرح‌های ریزماهی، محرابی و لچک ترنج استان‌های همدان، کاشان و زنجان را بخرید که از پشم کلفت بافته می‌شود و همان فرش خرسک است.

چک کردن فرش از لحاظ پوسیدگی و رفوشدگی

می توانید پشت فرش را با دقت چک کنید. قسمت‌هایی که بافت ناجور داشته و یا احتمالاً پوسیده و یا رفو شده باشند از پشت فرش راحت تر می‌توان فهمید. قسمت‌های رفو شده معمولاً زبرتر و محکم‌تر از بقیه نقاط فرش است و با دقت بیشتر می‌توانید علائم سوزن خوردگی را در آن مشاهده کنید. همچنین با تا کردن فرش در سمت‌های مشکوک به پوسیدگی صدای خفیف و مخصوص شکستگی خواهید فهمید.

کلام آخر

برای خرید فرش دست بافت مهمترین موردی که باید به آن اهمیت بدید اندازه مورد نظر است. سپس سعی کنید طرح مورد پسند خود را انتخاب کنید و بعد جنس فرش دستباف که در مورد آنها بحث کردیم را انتخاب کنید.در اینترنت جستجو کنید و بر اساس پارامترهای تعیین شده سعی کنید یک رنج قیمتی از فرش مورد نظر خود بدست آورید.

سمساری آنلاین در نواحی تهران:

سمساری در چیذر

سمساری در کاشانک

سمساری در پارک وی

سمساری در خیابان بهشتی

سمساری در منیریه

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید