home سمساری چرا شعله اجاق گاز روشن نمی ماند؟

چرا شعله اجاق گاز روشن نمی ماند؟

روشن نماندن شعله اجاق گاز یکی از موارد آزاردهنده است که بسیاری از مصرف کنندگان به خوبی نمیتوانند از اجاق گاز استفاده کنند و این امر ممکن است به علت سهل انگاری در نگهداری اجاق گاز باشد که باعث خراب شدن آن طی زمان خیلی کوتاهی می شود. یکی از معضلاتی که شکایت بیشتر مصرف کنندگان را به خود اختصاص می دهد مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز بعد از جرقه زدن است که می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. در این مطلب به بررسی اینکه چرا شعله اجاق گاز روشن نمی ماند و روش های تعمیر روشن نماندن شعله اجاق گاز پرداخته می شود.

باقی ماندن مواد غذایی

یکی از شایع ترین دلایلی که باعث روشن نماندن شعله اجاق گاز می شود، باقی ماندن مواد غذایی بعد از اشپزی و پخت و پز است. باقی ماندن مواد غذایی در اطراف شعله اجاق گاز، چدن ها و …باعث می شود تا شعله روشن نماند و همین امر موجب می شود تا بلافاصله پس از جرقه زدن خاموش شود. در بیشتر مواقع شعله تمیز ابی رنگ می باشد. اگر باقی مانده مواد غذایی و انواع چربی و کثیفی در اطراف اجاق گاز و شعله وجود داشته باشد،شعله اجاق گاز نارنجی رنگ می شود و این نشان دهنده وجود کثیفی و باقی مانده مواد غذایی در اطراف اجاق گاز است.

روش تمیز کردن شعله اجاق گاز

برای تمیز کردن شعله از باقیمانده ی مواد غذایی، اول توری که روی شعله معیوب قرار دارد، بردارید. پس از آن کلاهک را برداشته و با پایه شعله نیز همین کار را انجام بدهید. با یک حوله نم دار و تمیز به آرامی آن محل را تمیز کنید، تکه‌های غذا را جمع کرده و لکه های چربی را پاک کنید.

درون کاسه‌ای مواد شوینده و یا سرکه بریزید و پایه شعله را درون کاسه بگذارید تا قطعه درون این مواد خیس بخورد. برای تمیز کردن شمعک‌ها و میله‌ها از مواد شوینده اسیدی و بسیار قوی استفاده نکنید، چون ممکن است قطعات گاز خورده شود و از بین بروند. پس از آن پایه شعله را بردارید و با یک مسواک تمیز کنید.

خرابی ترموکوپل اجاق گاز

دومین علت روشن نماندن شعله اجاق گاز خراب شدن ترموکوپل اجاق گاز است. ترموکوپل قطعه ای در اجاق گاز است که جریان الکتریکی یا الکتریسیته را به بوبین انتقال داده و باعث گرم شدن آن می شود.

ترموکوپل مولد جریان الکتریکی است و از نظر ایمنی یک قطعه بسیار ضروری برای وسایل گازسوز می‌باشد. در اجاق گاز‌های جدید این قطعه مانند یک سیستم ایمنی و هشدار قوی عمل می‌کند. زمانی که  یکی از اجزای اجاق گاز کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، ترموکوپل جریان گاز را قطع می کند و مانع از روشن شدن شعله اجاق می‌شود.

عوامل متعددی ممکن است باعث خراب شدن ترموکوپل شوند. اگر در زمینه تعمیر ترموکوپل دانش و اطلاعات چندانی ندارید از یک تعمیرکار حرفه ایی کمک بگیرید.

خراب شدن بوبین و ولوم

همانطور که میدانید هر اجاق گاز برای درست کار کردن و داشتن عملکرد صحیح از اجزای گوناگونی تشکیل شده است. برای نمونه ولوم اجاق گاز قطعه ای است که باعث تنظیم اندازه شعله اجاق گاز می شود. در صورت خرابی ولوم اجاق گاز هیچ عاملی قادر به تنظیم شعله نخواهد بود و ممکن است شعله به صورت ناگهانی زیاد یا کم شود و همین امر باعث خاموش شدن شعله شود.

گیر کردن ولوم یا پیچ اجاق گاز زمان چرخش می‌تواند نشانه‌ای بر خرابی ولوم باشد. همچنین خراب شدن بوبین می‌تواند بر میزان شعله‌ها اثر بگذارد، بوبین قطعه‌ای است که در کنار ترموکوپل قرار می گیرد. ترموکوپل جریان الکترونیکی را به بوبین منتقل می دهد. اگر  شعله‌ها خاموش شوند، ترموکوپل از کار افتاده و بوبین نیز بدون جریان الکتریسیته، مسیر گاز را قطع می‌کند. اگر بوبین خراب شود اجاق گاز دیگر کنترلی بر مسیر جریان گاز نخواهد داشت و شما نیز دیگر نمی‌توانید میزان شعله‌ها را کنترل کنید.

جا به جایی الکترود جرقه زن

هر اجاق گاز از قطعه ای به نام الکترود جرقه زن تشکیل می شود که این قطعه با ایجاد جرقه سبب روشن شدن شعله می شود. گاهی ممکن است پس از تمیز کردن یا جابجایی الکترود جرقه زن در جای صحیح و درست خود قرار نگیرد و به همین علت ممکن است شعله اجاق گاز روشن نماند.

قبل از دست زدن به شعله ها اول اطمینان حاصل کنید آن‌ها سرد و خنک شده‌اند. پس از آن به راحتی آن‌ها را با انگشت خود تنظیم کنید. اگر هنوز الکترود مشکل دارد،به قطعات داخلی اجاق دست نزنید و از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

چک کردن سر شعله

سرپوش و یا سرشعله را چک کنید. سرپوش شعله باید در سرجای صحیح و درست خود قرار گرفته باشد تا بتواند شعله را روشن کند. اگر سر شعله در جای صحیح خود نباشد، شعله‌ی اجاق گاز کم جان  خواهد بود. برای این کار می توانید شعله را خاموش کنید و بگذارید سرد شود، سپس سرشعله را جای خود قرار بدهید.

تمیز کردن مشعل ها

برای رفع مشکل روشن نماندن شعله گاز، آن را خاموش کرده و پس از خنک شدن شعله را برمی داریم و درونش را تمیز می کنیم . بعد از آن قطعه را با یک سشوار خشک می کنیم و دوباره سرجای خود قرار می دهیم. اگر مشعل های گاز فرسوده شده باشد باید که آنها را تعویض کنید.

سمساری آنلاین در نواحی تهران:

سمساری در فرحزاد

سمساری در شهران

شماره تماس سمساری در ازگل | خریدار لوازم خانگی دست دوم در ازگل

شماره تماس سمساری در ولنجک تهران

سمساری در توانیر

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید