home سمساری راهنمای خرید ظروف پذیرایی سال 1401

راهنمای خرید ظروف پذیرایی سال 1401

راهنمای خرید ظروف پذیرایی در سال 1401

انتخاب و خرید سرویس غذاخوری و ظروف غذاخوری یک انتخاب هیجان‌انگیز می باشد.به خصوص انتخاب سرویس غذاخوری مناسب در جهیزیه اهمیت بسیار زیادی دارد،چون خصلت مهمان‌نوازی ایرانیان ایجاب می‌کند که سرویس غذاخوری متناسبی با نوع میهمانی‌ها و تعداد میهمانانمان در قفسه‌هایمان وجود داشته باشد.سرویس غذاخوری از نظر تعداد ظروف(چند پارچه بودن)و طرح و جنس و رنگ تنوع زیادی دارند.ما در این مقاله راهنمای خرید ظروف،انواع سرویس غذاخوری و ظروف غذاخوری را از نظر جنس بررسی می‌کنیم. در ادامه این مقاله از سمساری در تهران همراه ما باشید.

نکات قابل توجه قبل از خرید ظروف پذیرایی

قبل از خرید ظروف پذیرایی بهتر است به چیدمان و رنگ وسایل منزلتان دقت نمایید. رنگ میز غذاخوری، صندلی‌ها، رومیزی و سایر وسایل منزل می‌تواند در هنگام خرید این ظروف و همچنین انتخاب درست به شما کمک کند. بهتر است ظروف پذیرایی شما از نظر شکل و ظاهر و رنگ با سایر وسایل منزل هماهنگی داشته باشد تا سلیقه شما را به نمایش بگذارد.

همچنین نکته قابل توجه دیگر دقت به اندازه‌ها می باشد. سرویس‌های ظروف پذیرایی که بزرگ هستند احتیاج به فضای بیشتری در کابینت‌ها دارند و زمان شستشو امکان دارد شما را با دردسر مواجه کند پس بهتر است با توجه به این نکات سایز ظروف را انتخاب کنید.

ظروف پذیرایی از نظر جنس به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که پرکاربردترین‌های آنها عبارتند از:

  • ظروف پذیرایی چینی
  • ظروف پذیرایی آرکوپال
  • ظروف پذیرایی شیشه‌ای
  • ظروف پذیرایی سفالی و سرامیکی
  • ظروف پذیرایی ملامین
  • ظروف پذیرایی مسی
  • ظروف پذیرایی نقره‌ای
  • و…

آشنایی با ظروف چینی

ظروف چینی شکیل‌ترین و رسمی‌ترین سرویس غذاخوری جهت آراستن سفره‌های شما است.در نقاط گوناگون جهان و در ادوار مختلف تاریخ سرویس غذاخوری چینی محبوب‌ترین نوع سرویس غذاخوری بوده است.ولی این ظروف غذاخوری از چه چیزی تشکیل‌شده‌اند؟ظروف چینی نوعی سرامیک می باشد که از خاک چینی طی فرایندی چندمرحله‌ای ازجمله قالب‌گیری و لعاب دادن به دست می آید.خود ظروف چینی به چند نوع استخوانی،پرس لان سخت و پرس لان نرم و چینی زجاجی تقسیم می‌شوند.

در انتخاب طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون سرویس غذاخوری چینی برای مصارف مختلف باید توجه کنید.به عنوان مثال برای مناسبت‌های رسمی از نقوش کلاسیک و عمدتاً زمینه سفید،برای استفاده روزمره از طرح‌ها رنگ‌های شاد می‌توان استفاده نمود.در زمان خرید سرویس غذاخوری چینی باید به نکات زیر دقت کنید:

ظروف غذاخوری تاب نداشته باشد،تیزی یا برآمدگی قابل‌لمسی در سرویس غذاخوری وجود نداشته باشد،رنگ و لعاب ظروف یک دست باشد و دارای حباب هوا نباشند،به اسم تجاری سرویس غذاخوری دقت کنید،از محدودیت استفاده سرویس غذاخوری در ماشین ظرف‌شویی و ماکروویو اطمینان پیدا کنید،کارایی سرویس غذاخوری را حتماً در زمان خرید موردتوجه قرار دهید،اگر می‌خواهید سرویس غذاخوری را با ماشین ظرف‌شویی بشویید از قالب‌های گرد استفاده کنید و از خرید اشکال هندسی عجیب دوری کنید،سرویس غذاخوری طلاکوب و نقره‌کوب را برای استفاده روزمره انتخاب نکنید.

آشنایی با ظروف آرکوپال

ظروف آرکوپال در واقع ظروفی می باشد مابین ظروف شیشه و چینی. این ظروف از ترکیب شیشه با سایر مواد تهیه می‌شود و ظاهری شبیه به چینی دارند، اما نسبت به چینی وزنی سبک‌تر دارند. ظروف آرکوپال در مقایسه با ظروف چینی محکم‌تر و مقاوم‌تر می باشد. همچنین این ظروف از نظر قیمت نیز ارزان‌تر از ظروف چینی هستند.

ظروف آرکوپال برای استفاده روزمره گزینه مناسبی است. زمان خرید ظروف آرکوپال بهتر است به شکل و اندازه این ظروف دقت کنید. ظروف آرکوپال همیشه قابل استفاده در ماشین ظرفشویی هستند ولی بهتر است قبل از خرید از فروشنده بپرسید و اطمینان پیدا کنید. همچنین از قابلیت استفاده در مایکروویو نیز مطمئن شوید.

ظرف‌های آرکوپال بیشتر به عنوان ظروف دم دستی انتخاب می‌شوند ولی بعضی مواقع به علت کیفیت بالای این ظروف حتی برای مهمان نیز قابل استفاده هستند. این ظروف برای انواع دکوراسیون همچون کلاسیک و مدرن قابل استفاده هستند.

آشنایی با ظروف شیشه‌ای

ظروف شیشه‌ای و کریستالی هر دو بر پایه شیشه می باشند که مقدار سرب درون آن‌ها موجب تفاوت در نامگذاری این دسته از ظروف آشپزخانه شده است (شیشه همیشه از مواد اولیه شیشه به اضافه آهک سوددار تهیه می‌شود ولی کریستال شیشه‌های با درصد سرب 10 درصد به بالا هستند).کریستال از شیشه نازک‌تر می باشد و درخشش بیشتری از شیشه دارد.صدای ضربه بر روی کریستال زنگدار و طولانی است ولی صدای ضربه بر روی شیشه خفه می باشد.همچنین کریستال به علت وجود سرب در ساختارش از شیشه سنگین‌تر است.

زمان خرید ظروف آشپزخانه شیشه‌ای و کریستالی باید به صاف بودن لبه‌ها،لب پرنبودن ظروف،وزن آن‌ها و محدودیت در استفاده از ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی دقت کنید.همچنین ظروف کریستالی و شیشه‌ای نباید دارای رگه‌های رنگی باشند و دارای حباب‌های گاز نباشند.

آشنایی با ظروف ملامین

این ظروف از پودر ملامین و نوعی پلاستیک فشرد تهیه و ساخته می‌شوند. ظروف ملامین در زمان های قدیم و قبل از روی کارآمدن ظروف چینی و آرکوپال بسیار مورد استفاده عموم مردم ایران قرار می‌گرفته است. این ظروف در طرح و رنگ‌های گوناگون در بازار موجود هستند. از ویژگی‌های این ظروف می‌توان ارزان بودن، شست‌وشوی آسان و بدون دردسر و نوع بسیار زیاد در طرح و رنگ را اشاره کرد.

ظروف ملامین را می‌توان در موقعیت‌های متفاوتی استفاده کرد و برای کارایی های مختلفی مورد استفاده قرار داد. البته امروزه بیشتر به عنوان ظرف‌های دم دستی شناخته می‌شوند. این ظروف قابل استفاده در مایکروویو و ماشین ظرفشویی نمی باشند. در زمان خرید این ظروف دقت کنید که بدون خط و خش باشند.

آشنایی با ظروف سفالی و ظروف سرامیکی

ظروف سفالی وظروف آشپزخانه سرامیکی،ظروفی ساخته شده از خاک رس می باشند که طی مراحل گوناگونی از جمله پختن در کوره و لعاب دادن آماده استفاده می‌شوند.به ظروف سرامیکی قبل از لعاب دادن ظروف سفالی گفته می شود.ظروف سفالی لعابدار همواره مورداستفاده ایرانیان جهت سرو غذا بوده‌اند وامروزه تولید ظروف سرامیکی ماشینی آن‌ها را بیشتر محبوب کرده است. ظروف سفالی و سرامیکی که چند سال اخیر به علت قیمت مناسب و ظاهری ساده و مدرن موردتوجه بسیاری  از افراد قرار گرفته‌اند جزو سالم‌ترین ظروف آشپزخانه هستند.ظروف سفالی وسرامیکی همیشه وزن بالاتری نسبت به ملامین و ظروف آرکوپال دارند و دارای مقاومت پایین تری نیز می باشند.در زمان خرید این ظروف آشپزخانه(خرید ظروف سفالی و سرامیکی) دقت کنید که لعاب آن‌ها به‌صورت یکنواخت و گسترده،کل سطح ظروف سفالی را گرفته باشد و دارای حباب‌های گاز نباشند یا در کمترین حالت ممکن باشند.سعی کنید ظروف سفالی و سرامیکی ماشینی را تهیه کنید که دارای سایزها و شکل‌های یکسان باشند.ظروف سفالی لعابدار(سرامیکی) ماشینی را می‌توان در ماکروویو استفاده نمود ولی ظروف سفالی برای گرم کردن غذا و استفاده کوتاه مدت مناسب هستند.

آشنایی با ظروف مسی

استفاده از ظروف مسی جهت سرو غذا همواره در بین مردم رواج داشته است وجزو محبوب‌ترین ظروف غذاخوری و سرویس غذا خوری می باشند. به علت ظاهر زیبا و القای حس نوستالژیک به مصرف کنندگان ظروف مسی،ظروف مسی برای سرو غذاهای سنتی در ایران بسیار رایج است حتی بیشتر رستوران‌های سرو غذا سنتی از ظروف مسی برای پذیرایی از مشتریان استفاده می‌کنند.ظروف مسی جهت سرو غذا شست‌وشوی راحتی دارد و به علت حفظ گرما به مدت طولانی‌تر در خود،ظروف مسی برای استفاده غذاهای گرم بسیار مناسب می باشد.در زمان خرید ظروف مسی به نکاتی همچون اصل بودن جنس ظروف مسی،نداشتن لبه‌های تیز و برنده،نداشتن درز و سوراخ در سطح ظروف مسی دقت نمایید.ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که ظروف مسی برای استفاده در مایکروویو مناسب نیستند.

سمساری آنلاین در نواحی تهران:

سمساری در سعادت آباد

سمساری در چیذر

سمساری در کاشانک

سمساری در پارک وی

سمساری در خیابان بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید