home سمساری خریدار فرش تبریز در تهران

خریدار فرش تبریز در تهران

خریدار فرش تبریز

خریدار فرش تبریز|جهت خرید و فروش فرش تبریز با سمساری سمسارچی در تماس باشید.

معرفی فرش تبریز

یکی از مهمترین صنایع دستی شهر تبریز قالیبافی می باشد و در این زمینه در جهان مشهور است. فرشبافی در تبریز از قبل از دوران صفویه شروع شد و یکی از قدیمی ترین و معروفترین مراکز بافت فرش های دستباف در جهان به حساب می آمد. اوایل فرش ها در قالب طرح های روستایی با رجشمارهای 24 بافته می شد که به مرور زمان با رشد و ترقی فرش و قالیبافی تا 110 رج افزاش پیدا نمود و همچنین به هنر درباری تبدیل شد.

مواد اولیه بکارگرفته شده در فرش تبریز همیشه از جنس پشم یا ابریشم می باشد که فرش های بسیار با کیفیت و اعلا روانه بازار می کردند.فرش تبریز دارای تنوعی بی نظیر از طرح ها و نقشه ها در زمان های گذشته بود.

خریدار فرش تبریز|جهت خرید و فروش فرش تبریز با سمساری سمسارچی در تماس باشید.

خریدار فرش تبریز در تهران

آشنایی با ساختار فرش تبریز

ريز بافت ترين فرش های ايران در تبريز بافته می شود. گره با قلاب و از نوع متقارن (تركي) و پودگذاري بصورت دو پوده (مانند كليه نواحي ترك زبان) می باشد.

تار فرش تبريز بیشتر پنبه اي و بسيار مستحكم و با دوام و پود و پرز پشم می باشد. ولی فرش های ابريشمي نيز بصورت گل ابريشم، تمام ابريشم و يا چله ابريشم بافته مي شود و قاليچه های چله ابريشم تبريز در نوع خود از بهترين فرشهای ايران به شمار می آیند كه قسمت عمده ابريشم آن از خراسان و تهران تهيه می شود.

قسمت عمده پشمی كه در صنعت قاليبافی تبريز بکار گرفته می شود از منطقه ماكو، كه كوهپايه باريكی می باشد، تهيه می شود. ماكو در شمال غربی ايران بين تركيه و جمهوری نخجوان كه جزء اتحاد جماهير شوروی سابق است، واقع شده است. پشم ماكو مرغوب است اما قدري خشن تر و زبرتر از دیگر مناطق شمال غربي و غرب كشور می باشد. همين مختصات موجب شده كه قالي های تبريزي قدري خشن شود. زماني بخشي از پشم تبريز از اروميه و مهاباد، دشت مغان. خوي و سلماس نيز تأمين مي شد.

در خصوص پرز فرش تبريز بايد به اين ويژگي اشاره نماییم كه حالت ظاهري اين پرزها نه درخشان است و نه ابريشمي، و اين موردي است كه درباره دیگر گونه هاي فرش ايران نيز صادق می باشد. اين پديده را در قالی های جديدی كه شامل بافت بسيار ظريفی هستند و حتي در قالي هاي قديمي نيزمی بينيم. عدم شفافيت و خشكی اين قالي ها ناشی از رنگرزی آن و استفاده از آب شور تبريز است كه دارای نمك فراواني است.نخ هاي پود قالی هاي تبريز، از دو رشته تشكيل شده اند: يكي از آنها ضخيم و ديگري نازك می باشد.

خریدار فرش تبریز در تهران

نخستین رشته (سفيد يا خاكستري) كه براي حجيم كردن كردن قالی و انعطاف پذيری آن در نظر گرفته شده است بصورت كشيده از ميان نخ های تار كه در دو سطح زير و رو قرار دارند عبور مي كند.

رشته دوم نيز كه غالباً به رنگ آبي نفتی يا قرمز می باشد، از ميان همين تارها عبور می کند. با اين تفاوت كه نخ های تاری را كه رشته پود اول از هم جدا كرده بطور محكم به يكديگر پيوند ميدهد. يعني رشته نخ هاي تارهای زيرين در رو و تارهاي رويي در زير قرار مي گيرند.

سمساری سمسارچی خریدار فرش تبریز می باشد و آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

خصوصیات فرش تبریز

1. طراحی فرش تبریز توسط مجرب ترین اساتید با رعایت کلیه استاندارها انجام می پذیرد.

2. فرش تبریز عموما در رجشمارهای بالا و ریزبافت می باشد.

3. فرش های تبریز دارای تنوع بسیار بالایی از رنگ ها می باشد.

4.پرز های فرش تبریز معمولا کوتاه می باشد و پرداخت آنها توسط اشخاص ماهر صورت می گیرد.

5. الیاف بکار رفته در فرش دستباف تبریز از نوع مرغوب است و از کیفیت بالایی برخوردار است.

6. استفاده از سایه روشن ها که باعث ایجاد عمق در فرش تبریز می شود.

7. از سایر خصوصیات فرش تبریز پر کردن قسمت های خالی فرش به جای استفاده از نقش های دیگر.

 

معرفی فرش تبریز از لحاظ رج شمار

* 25×25، 30×30، 35×35، 40×40، 50×50، 60×60 ( گره در هر پنجره 7 سانتي متري).

*  نوع 25×25 فرش تبریز، قاليهاي ارزان قيمت است كه براي فروش در بازار بافته مي شود.

* نوع 30×30 فرش تبریز نوع معمولی و بازاری است.

*  35×35 فرش تبریز معمولاً نوعی است كه شركتهای اروپايی سفارش می دهند تا مطابق با سليقه و با طرح مورد علاقه شان بافته شود. رج شمارهای بالاتر فرشهايی با فشردگي و تراكم بالا نظير فرش هاي ابريشمی هستند.

تقسيمات حاشيه در تبريز خارج از معيارهای قديمی و سنتی است و به نوعی طراحان آن را متحول ساخته و كم و زياد می كنند. به طور كلی در بیشتر مناطق به خصوص تبريز، اندازه بندی حاشيه را بدين گونه انجام مي دهند كه پهنای كل حواشی حدوداً يك ششم كل عرض فرش باشد و در محدوده مشخص شده براي حاشيه، پهنای حاشيه اصلی دو برابر حاشيه فرعی باشد. حاشيه معروف تبريز، حاشيه سماوری يا توسباغی است كه در آن دو اسليمی در كنار هم قابي را تشكيل داده اند كه شكل سماور را تراعي مي كند. به نقش سماور هراتی نيز ميگويند.

سمساری سمسارچی خریدار فرش تبریز می باشد و آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

خریدار فرش تبریز در تهران

آشنایی با ابعاد فرش تبریز

فرش تبريز از كوچكترين تا بزرگترين اندازه بافته مي شود. همیشه فرش های تصويری تبريز داراي قطعه كوچك يا متوسط می باشند و قالي ها ابريشمي هم غالباً در اندازه ها بزرگ هستند.

رایج ترین طرح های فرش تبریز

امروزه در تبریز همه نوع طرح را می توان یافت كه البته بررسی همه آنها امكان پذیر نیست و به زمان بسیاری نیاز دارد هر چند با گسترش طرح ها و نقش ها در نقاط گوناگون كشور، دیگر نمی توان به طور یقین طرحی و یا نگاره و موتیفی را متعلق به نقطه ای خاص دانست و به همین ترتیب نمی توان فرش منطقه ای را با دیدن طرحی و یا نگاره ای تشخیص داد. به طور مثال در تبریز نمونه فرشهایی بافته می شود كه جدا از بافت و رنگبندی، دارای طرحی از منطقه كرمان است كه در تبریز به طرح كرمان قلم مشهور است.

به طور كلی طرح و نقشه فرش تبریز بیشتر از سلیقه خریداران پیروی می كند. طراحان تبریز اگرچه در اصول از طرح های معروف و قدیمی تبعیت می كنند ولی به این طرح ها جان می دهند و زیبایی می بخشند و نوآوری دارند.

در طبقه بندی كه شركت سهامی فرش ایران از نظر طرح و نقش فرشها صورت داده نقشه های قالی ایرانی در ۱۹ بخش طبقه بندی شده است كه شهر تبریز نیز به جهت تنوع طراحان و كثرت آنها در اغلب این بخش ها آثار و نمونه هایی دارد از جمله:

نقشه آثار باستانی و ابنیه اسلامی نقشه شاه عباسی، نقشه اسلیمی، نقشه افشان، نقشه بندی خشتی، طرح درختی، طرح شكارگاه، نقشه قابی، طرح گلفرنگ، طرح گلدانی و طرح ماهی درهم (هراتی) مخصوصا لاك پشتی و همینطور طرح محرابی و نقش محرمات و طرح هندسی و قالیها و قالیچه های تصویری و طرح بوته ای.

سمساری سمسارچی خریدار فرش تبریز می باشد و آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

خریدار فرش تبریز در تهران

سمساری آنلاین در نواحی تهران:

سمساری در سعادت آباد

سمساری در چیذر

سمساری در کاشانک

سمساری در پارک وی

سمساری در خیابان بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

تماس بگیرید